ŽIAR NAD HRONOM. Na niekoľkých miestach v centre Žiaru sa počas uplynulých dní objavili brigádnici s petičnými hárkami. Zbierali podpisy za zjazd do mesta, ktorý by mal nahradiť mimoúrovňovú križovatku plánovanej rýchlostnej cesty R2 a Lovčianskej cesty. Tá z projektu pred časom vypadla.
Pod zámer petície sa už podpísalo niečo cez 2500 ľudí zo Žiaru, ale aj z okolitých obcí.
Urblík: Zjazd má skoro každá dedina
„Zísť z diaľnice sa bude dať v smere od Bratislavy len v Lehôtke pod Brehmi, odkiaľ sa ďalej pôjde starou cestou až do Žiaru a v smere od Banskej Bystrice v Šášovskom Podhradí. Oba zjazdy sú vzdialené od mesta niekoľko kilometrov, jeden dokonca až osem," povedal iniciátor petície a predseda občianskeho združenia R2 pre Žiar Vladimír Urblík mladší. Ten v okolí budúceho obchvatu Žiaru skúpil viacero pozemkov na ďalšie zhodnotenie. Pripustil, že ich hodnotu vypustenie križovatky ohrozilo, no boj za ňu vraj nevedie pre ne, ale z princípu. "Za hlavný problém považujem to, že v čase keď má zjazd z diaľnice každá menej významná dedina, Žiar ako okresné mesto ho mať nebude."
Vladimír Urblík ml. chce presvedčiť NDS a ministerstvo dopravy, že Žiar zjazd z R2 priamo do mesta potrebuje. FOTO: IVA ZIGOVÁ
Tvrdí, že mimoúrovňovú križovatku, ktorú Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ako investor stavby z projektu vypustila, by mal nahradiť zjednodušený zjazd, ktorý by autá z R2 privádzal po Ulici A. Dubčeka priamo do centra Žiaru. Zákon aj príslušné technické normy to podľa jeho slov pripúšťajú. "Radili sme sa o tom s odborníkmi. Dôkazom sú aj zjazdy na rýchlostnú komunikáciu v Budči či v Kováčovej," argumentuje.
Černaj nesúhlasí, obáva sa áut v obytnej zóne
Žiarsky primátor Ivan Černaj (nezávislý) už pred časom vyjadril so zjazdom v smere na Dubčekovu ulicu nesúhlas. Obáva sa totiž zvýšenej hustoty áut v obytnej zóne.
Tvrdí, že tému zrušenej križovatky navyše spolitizoval ďalší z kandidátov na post primátora v meste Ladislav Kukolík (Smer SD). Ten začiatkom leta kritizoval mesto za to, že o zmene v projekte R2 vedelo a Žiarčanov neinformovalo.
"Môj názor sa nemení. Ak by sa v petícii vyjadrilo približne tisícdvesto ľudí, ktorí žijú na Dubčekovej ulici, že ten zjazd im neprekáža a že ho chcú, tak ja ako primátor by som sa potom pridal k nim. Ale nemyslím si, že by ľudia, ktorých sa to priamo dotýka, túto petíciu podpísali," hovorí Černaj.
Petícia pre NDS a ministerstvo dopravy
Hovorca NDS Marcel Jánošík odpovedal na otázku, či je alternatívny zjazd z R2 na mieste pôvodne navrhnutej križovatky, reálny, takto: "Nie, nie je. Mesto Žiar nad Hronom bude z rýchlostnej cesty R2 napojené prostredníctvom dvoch križovatiek vybudovaných na rýchlostnej ceste R1 v Lehôtke pod Brehmi a v Šášovskom Podhradí." Dôvody, prečo NDS zjednodušený zjazd neplánuje, neuviedol.
Pôvodná križovatka z projektu vypadla na návrh NDS v júli 2008. Podľa vyjadrenia Marcela Jánošíka bol dôvodom zmeny rozpor s platnou technickou normou na projektovanie ciest a diaľnic. „Nebola by dodržaná vzdialenosť medzi dvoma križovatkami, ktorá má byť na rýchlostných cestách minimálne päť kilometrov," povedal s tým, že normu by nespĺňali ani dĺžky vyraďovacích a zaraďovacích pruhov. „Vznikali by krátke priepletové úseky, čo by malo negatívny vplyv na bezpečnosť dopravy," spresnil.
Vladimír Urblík chce hárky s podpismi doručiť NDS a ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií v najbližších týždňoch. Podpismi obyvateľov žiarskeho regiónu ich chce presvedčiť, že Žiar zjazd v tesnej blízkosti mesta potrebuje.