STARÁ KREMNIČKA. Budova železničnej stanice v Starej Kremničke na úpätí vrchu Kamenica svojmu účelu prestala slúžiť v roku 1995. Odvtedy bez využitia chátra.
Železnice Slovenskej republiky ako jej vlastník ju preto zaradili do zoznamu objektov, ktoré majú v budúcom roku zbúrať.
Potvrdila to Zuzana Chalupová z odboru komunikácie spoločnosti.
Dopravňu podľa jej slov roky devastujú vandali. „Jej súčasný stav je taký, že sa obávame o zdravie osôb, ktoré sa tam síce neoprávnene, ale predsa, pohybujú. Preto sme začali uvažovať o jej likvidácii,“ zdôvodnila.
Stanicu a jej okolie začali čistiť
Zámeru železníc sa rozhodli zabrániť miestni aktivisti v spolupráci s obcou a Klubom historickej techniky Zvolen. Stanicu z roku 1872 hodlajú zachrániť.
„Aktuálne pracujeme na oficiálnom vzniku občianskeho združenia Kamenica, prostredníctvom ktorého by sme chceli rozhodnutie železníc zvrátiť,“ povedal jeden z dobrovoľníkov František Kovár.
V uplynulom týždni začali s čistením budovy a jej okolia. „Odstraňovali sme náletové dreviny a snažili sme sa strechu zabezpečiť proti padaniu materiálu, aby sme predišli možnému zraneniu ľudí,“ upresnil.
Ďalšiu brigádu chystajú už na 13. a 14. októbra. „Pomôcť môže prísť ktokoľvek.“
Padajúca krytina ohrozuje ľudí. Aj opravu strechy má v pláne vznikajúce združenie. FOTO: FRANTIŠEK KOVÁR
Železnice: Rozhodnutie nie je definitívne
Dlhodobým cieľom dobrovoľníkov je železničnú stanicu obnoviť a v budúcnosti ju zmeniť na kultúrno-turistické centrum.
Zástupkyňa železníc tvrdí, že rozhodnutie o búraní nemusí byť definitívne.
„Likvidáciu dopravne možno ešte prehodnotiť, keďže sme zatiaľ neurobili žiadne legislatívne kroky. Záujemcovia o budovu by mali stredisko hospodárenia s majetkom železníc čo najskôr požiadať o jej odpredaj alebo dlhodobý prenájom,“ zareagovala na snahu aktivistov.
Pamätá si aj nasadenie pancierového vlaku Štefánik
Cestujúcim začala staničná budova v Starej Kremničke slúžiť v roku 1872 po otvorení trate Zvolen – Kremnica – Diviaky, ktorá bola súčasťou Uhorskej severnej železnice, spájajúcej Budapešť s Vrútkami.
Najrušnejšie obdobie prežila zrejme počas druhej svetovej vojny. V októbri 1944 bola v čase SNP svedkom bojov medzi nemeckým vojskami a povstalcami, do ktorých sa pri obci Stará Kremnička po prvýkrát zapojil aj pancierový vlak Štefánik.
Koncom decembra toho istého roku mal podľa spomienok pamätníkov výpravca pustiť nemecký vlak s 37 vagónmi plnými vojakov, munície a vojenskej techniky na slepú koľaj. Ten vykoľajil, začal horieť a vybuchovať.
Pri tragickej udalosti malo zahynúť 370 nemeckých vojakov, ale aj slovenský rušňovodič a jeho pomocník.
Budova začala chátrať v roku 1995, po tom, čo ľuďmi obsluhované zariadenia v tejto časti trate nahradili automatické.
V Starej Kremničke vtedy zanikla stála služba výpravcu a historickú dopravňu opustil posledný tamojší zamestnanec.
(iva)