STARÁ KREMNIČKA. V deň, keď občianske združenie Kamenica, ktoré v októbri začalo so záchrannými prácami na stanici v Starej Kremničke, získalo registráciu, polovicu historickej dopravne zbúrali.
Aktivista: Je to nezvratná škoda
„Stalo sa to začiatkom decembra. Prekvapilo nás to. Do poslednej chvíle sme verili, že sa nám podarí zachrániť celý areál,“ povedal František Kovár zo združenia Kamenica. „Je to nezvratná škoda. Obe budovy, tá, ktorá zatiaľ stojí, aj tá, ktorú zrovnali so zemou, patrili k sebe,“ myslí si.
Železnice Slovenskej republiky, ktoré stanicu vlastnia, mali búranie v pláne dlhšie. Ako dôvod uvádzali zlý stav v súčasnosti nevyužívaných budov, ktorý podľa ich vyjadrenia z októbra ohrozoval ľudí. Po tom, čo o ne prejavili záujem aktivisti, tvrdila Zuzana Chalupová z komunikačného odboru spoločnosti, že rozhodnutie nemusí byť definitívne.
Ani nie dva mesiace po tom časť areálu zbúrali.
„Objekt v Starej Kremničke sa skladal z dvoch častí, bytovky a budovy bývalej železničnej stanice. Obytná časť ako nepotrebný majetok patrila pod Stredisko hospodárenia s majetkom spoločnosti a keďže bola zdevastovaná natoľko, že hrozilo jej zrútenie, stredisko požiadalo o povolenie na odstránenie stavby. Na základe neho bola odstránená,“ zdôvodnila krok Dana Šinková z odboru komunikácie železníc.
V budove niekdajšej stanice chcú chcú združenie Kamenica a obec vytvoriť múzeum histórie. FOTO: JÁN KROŠLÁK
Plánujú múzeum histórie trate
Budovu, ktorá sa búraniu vyhla, chcú aktivisti získať čo najskôr.
„Požiadali sme Železnice SR o jej predaj za symbolickú cenu. Aktuálne čakáme na ich stanovisko,“ potvrdil Kovár.
Ak sa združeniu podarí historickú stanicu kúpiť, jej obnovu plánuje zabezpečiť v spolupráci s obcou za pomoci peňazí z rôznych fondov a grantov.
„Spoločne s Klubom historickej techniky vo Zvolene v nej hodláme vytvoriť múzeum mapujúce históriu trate a pamätnú izbu obce. Po dohode so železnicami tam chceme zachovať aj čakáreň a urobiť z nej miesto stretávania turistov,“ naznačil Kovár.
Ďalšieho búrania na stanici sa podľa Šinkovej miestni obyvatelia ani členovia združenia obávať nemusia.
„Budova samotnej železničnej stanice je v majetku Oblastného riaditeľstva Zvolen a s jej zbúraním sa zatiaľ nepočíta,“ povedala a dodala, že ak občianske združenie požiada o kúpu stanice, nevidí dôvod, prečo by im železnice nemohli vyhovieť.
Pripomenú si dramatické udalosti
Cestujúcim začala stanica v Starej Kremničke slúžiť v roku 1872, no najrušnejšie obdobie prežila počas druhej svetovej vojny. V roku 1944, v čase SNP, bola svedkom bojov medzi nemeckými vojskami a povstalcami, do ktorých sa neďaleko obce zapojil aj pancierový vlak Štefánik. O dva mesiace neskôr sa na mieste vykoľajil nemecký vlak so stovkami vojakov a s vagónmi plnými munície a vojenskej techniky.
Tieto udalosti si v obci aj tento rok, 22. septembra, pripomenú rekonštrukciou bojov na lúkach pod Kečkou.