Za mestskú hromadnú dopravu doplatia desaťtisíce eur

Banská Štiavnica a Nová Baňa tento rok doplatia za autobusové spoje, ktoré nahrádzajú mestskú hromadnú dopravu, desiatky tisíc eur.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ JÁN KROŠLÁK)

B. ŠTIAVNICA, N. BAŇA. Mestá, ktoré nemajú vlastnú hromadnú dopravu (MHD), musia Slovenskej autobusovej doprave (SAD) Zvolen doplácať za spoje, ktoré ju nahrádzajú, desaťtisíce eur.

Župa „prižmurovala oči“

„Tieto platby sú vypočítané ako rozdiel medzi nákladmi a tržbou od cestujúcich,“ informoval hovorca zvolenskej SAD-ky Marek Modranský.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Ten rozdiel je ešte vydelený tromi. Jednou tretinou prispieva samosprávny kraj a dve tretiny zo vzniknutej straty pri výkone spojov dopláca mesto,“ vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

„Nejde o peniaze navyše, ktoré by mali mestá platiť, ale skôr o ukončenie prižmurovania očí, ktoré župa doteraz tolerovala,“ tvrdí. „Mestá totiž mali zriadené rôzne spoje pod prímestskými linkami, ale prakticky vykonávali ich vlastnú mestskú dopravu.“

V Banskobystrickom kraji doplatí za spoje, ktoré nahrádzajú MHD, sedem miest. Medzi nimi sú aj Banská Štiavnica a Nová Baňa.

Ľuďom nebudú chýbať

Štiavnica doplatí zvolenskej SAD-ke za MHD približne 26-tisíc eur.

„Prehodnocovali sa najmä tri spoje, ktoré premávajú na sídlisko Drieňová, železničnú stanicu, do časti Štefultov, obce Ilja a na Povrazník,“ povedala primátorka Nadežda Babiaková (Smer-SD). „Spoje sa nakoniec upravili tak, že občanom nebudú chýbať,“ dodala.

Pri optimalizácii sa vraj zameriavali na spoje, ktoré v sledovanom období 21 dní podľa prehľadu tržieb vykazovali počet prepravených osôb nula až desať pri počte obratov spojov od tri do 14 krát. Taktiež optimalizovali tie, ktoré sa dali v rámci obslužnosti zabezpečiť inými spojmi prichádzajúcimi do Štiavnice zo Žiaru nad Hronom a Žarnovice.

SkryťVypnúť reklamu

Nová Baňa doplatí za MHD zhruba 28 500 eur. Informoval o tom primátor Ján Havran (Smer-SD).

„Ide o spoje do okrajových častí Ílend, Kútovce a Bukovina,“ povedal.

„Každý spoj sme hodnotili individuálne a dospeli sme k tomu, že vzhľadom na racionalizáciu v minulých obdobiach už nebolo veľmi čo zredukovať. Zvolenská SAD-ka ich totiž už predtým z dôvodu znižovania straty obmedzila na ranné a poobedňajšie,“ vysvetlil so slovami, že takto to zostáva aj tento rok.

„Aby sme neobmedzili dostupnosť služieb pre ľudí, ktorí sú na ne odkázaní kvôli práci, škole či návštevám lekárov.“

Žiar má samostatné zmluvy

„Žiar nad Hronom má vlastnú MHD, pričom v ostatných rokoch uzavrel samostatné zmluvy o výkone vo verejnom záujme medzi mestom a dopravcom,“ pokračoval Modranský.

SkryťVypnúť reklamu

„V zmysle týchto zmlúv platí príslušnú čiastku podľa toho, koľko výkonov si objedná. Ak má dopravu prehustenú, zaplatí viac. Ak v meste vzhľadom na prepravné potreby ľudí stačí menej spojov, bude tá platba nižšia,“ vysvetlil. „Je teda vyložene na vôli mesta, aký rozsah dopravy počas roka chce,“ podotkol.

Inak sú na tom Kremnica a Žarnovica. „Sú to malé mestá, ktorých spoje ťažko označiť ako vnútroobecné. Ak tam má autobus nejaké dve, tri zastávky za sebou, nemôžeme to označiť ako linku MHD. Ak ľuďom na začiatku, alebo konci mesta autobus zastaví, ide skôr o ústretovosť prostredníctvom prímestskej linky,“ dodal Modranský.

Autor: (tasr)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  5. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  6. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  7. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  4. Invázne rastliny ako superpotraviny
  5. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  6. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 7 796
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 4 867
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 3 362
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 944
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 2 361
  6. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 1 755
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 647
  8. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 1 527
  1. Adam Ustupsky : Cirkevné podujatia a ich podobnosti s Est
  2. Jozef Huljak: Čile na rázcestí: Voľby nerozhodnú len o prezidentovi, ale aj o vplyve Číny
  3. Mário Brosch: Musím priznať svoje meno?!! To neprežijem!!
  4. Alexander Hričko: ZNÍŽENIE POČTU KRAJOV ÁNO ČI NIE ?
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Bytčica
  6. Monika Albertiová: Rýchly mier lusknutím prstov. Len aby sme sa z toho nepo… z brutálnej, cynickej geopolitickej frašky
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách
  8. Marek Mačuha: Prestaňme už podporovať vraha Putina
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 62 544
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 012
  3. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 9 647
  4. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 8 572
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 8 534
  6. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 7 672
  7. Ján Valchár: Nie až taký stres okolo Pokrovsku 5 348
  8. Monika Albertiová: Máme po puči 4 725
  1. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  2. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  3. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  4. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  5. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
  6. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka
  7. Igor Pogány: Týždenný prehľad noviniek zo sveta AI
  8. Igor Pogány: Tento prompt pre AI 10-násobne zlepší vaše schopnosti učenia
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Pia Lindman

Na hladine Váhu v Trenčíne vyrastie 19. a 20. augusta hlinená socha, ktorá sa stane nástrojom netradičného hudobného zážitku.


Henrieta Drotárová pracuje ako vlakvedúca desať rokov. Cestujäcich sprevádza v rýchlikoch, osobných aj medzinárodných vlakoch.

Do železníc prišla zo zlatníctva.


2

Slovensko je krajina, ktorá vie prekvapiť na každom kroku – od tichých horských dolín až po živé mestské uličky plné histórie.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu