NOVÁ BAŇA. Zámer vybudovania cyklotrás bez stavebných zásahov predložil pred poslancov mestského zastupiteľstva Ľuboš Briežka z občianskeho združenia Bike team NB. Zastupitelia jeho návrh jednohlasne schválili.
„Trasy plánujeme viesť už po existujúcich komunikáciách. Ide napríklad o asfaltové cesty slúžiace ako prepoj do lesného územia,“ informoval Briežka. „V prvom rade sa teda snažíme, aby to viedlo cez lesy, po zvážniciach a chodníkoch,“ povedal.
Atrakcia pre turistov
„Plánované cyklotrasy čiastočne kopírujú turistické pre peších,“ pokračoval. „Chceme, aby viedli po zaujímavých prírodných a historických miestach,“ podotkol.
Návštevníci Novej Bane tak podľa neho môžu obdivovať a spoznať krásy jej okolia.
„Napríklad nejaké vyhliadky, Starohutský vodopád, kostolíky, prameň rieky Žitava vo Veľkej Lehote a z technických miest rôzne banské diela,“ vymenoval niektoré z atrakcií, pričom poukázal na skutočnosť, že pôjde aj o územia okolitých obcí.
Celkový rozsah trás by mal predstavovať zhruba stokilometrový úsek.
„V teréne osadíme značenie v podobe rôznych smerových šípok, kilometrovníkov, ktoré umiestnime na stĺpiky, alebo už existujúce body. Teda stromy, verejné osvetlenia, stĺpy, prípadne ploty,“ vysvetlil s tým, že si to nevyžiada žiadne stavebné úpravy.
„Pôjde čisto len o značenie smerov a vzdialeností,“ tvrdí. „Plus inštalovanie informačných tabúľ, ktoré turistov oboznámia o trasách.“
Bike team NB. Nadšenci, ktorí chcú v okolí Novej Bane vybudovať cyklotrasy.
Mapa s vyznačenými trasami. Lokality, cez ktoré by cyklotrasy mali viesť, sú vyznačené červenou. FOTO: ARCHÍV ĽB
Stopercentná bezpečnosť
Popri prácach potrebných na vybudovanie cyklotrás plánujú aj vyčistenie ich okolia.
„Odstránime odpadky, spadnuté stromy a konáre, aby sme zaručili stopercentnú bezpečnosť,“ povedal.
Po spracovaní rozpočtu potrebnom na tento zámer chcú o finančnú podporu žiadať aj mesto.
„Zatiaľ je to však len vo fáze legislatívnej prípravy. Ako totiž povedal jeden z poslancov, Ján Kôpka (SDKÚ-DS, SaS, KDH, OKS), malo by sa to zapracovať aj do územného plánu mesta.“
Sumu, ktorá by celý zámer mala pokryť, zatiaľ konkretizovať nevie.
„Výpočty sú veľmi náročné. Rozsah vyznačenia jedného kilometra ciest v prírode sa totiž môže líšiť aj desaťnásobne. Priebežne máme spracovaných asi tridsať percent plánovaných trás vo forme dokumentácie. Potrebný počet predmetov značenia ale budeme poznať až po jej kompletnom spracovaní.“
Momentálne už v spolupráci s mestom mapujú zoznam vlastníkov pozemkov, cez ktoré majú trasy viesť.
„Chceme od nich získať oficiálny súhlas,“ priblížil prvé kroky k uskutočneniu zámeru.