Zámery združenia, ktoré chce zachrániť historickú stanicu v Starej Kremničke, ohrozujú kroky železníc. Po zbúraní jednej z budov hodlajú demontovať aj staré koľaje.
STARÁ KREMNIČKA. Združenie, ktoré chce historickú budovu stanice v Starej Kremničke zmeniť na múzeum a kultúrno-turistické centrum, sa s jej majiteľom, Železnicami SR, na konkrétnej spolupráci zatiaľ nedohodlo.
Ohrozené plány aktivistov
Železnice ešte vlani zbúrali chátrajúci obytný železničný dom v areáli stanice, pretože podľa nich ohrozoval okolie. V pláne majú aj zrušenie druhej a slepej koľaje či výhybiek.
„To by v podstate ohrozilo záchranu stanice. Koľaj sme totiž chceli využívať pre rôzne akcie, ako sú výstavy historickej železničnej techniky, ale aj rekonštrukcia bojov SNP, ktorú chystáme na september,“ zareagoval predseda občianskeho združenia Kamenica František Kovár.
Železnice argumentujú, že budova stanice, rovnako ako vedľajšie koľaje a výhybky, už svojmu účelu neslúžia od roku 1995.
Železnice peniaze na opravy nemajú
„Predpokladalo sa, že koľaje a výhybky sa ponechajú maximálne do doby, keď vznikne potreba nákladov na ich opravy alebo rekonštrukciu. Doterajšie náklady boli totiž len na predpísané kontroly a prehliadky,“ povedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie Železníc SR s tým, že situácia sa zmenila, keď časť jednej z výhybiek ukradli.
„Tým, že sa výhybky dlhodobo nepoužívali, pre obnovenie bezpečnej prevádzky by potrebovali rekonštrukciu,“ potvrdil.
Rovnako je to podľa neho aj s koľajami, ktoré železnice vedú ako „nepotrebné pre dopravnú cestu“. Uvažujú preto o ich likvidácii.
Na opravy a rekonštrukcie podľa Mitasa spoločnosť finančné prostriedky nemá.
Osud budovy stanice z roku 1972 tak nie je stále jasný, rovnako ako budúcnosť nepoužívaných koľají.
„Železnice SR však už v tejto veci vstúpili do rokovania s OZ Kamenica,“ dodal Mitas.
Stanica s pohnutou históriou
Najrušnejšie obdobie prežila stanica v Starej Kremničke počas druhej svetovej vojny. V roku 1944, v čase SNP, bola svedkom bojov medzi nemeckými vojskami a povstalcami, do ktorých sa neďaleko obce zapojil aj pancierový vlak Štefánik. O dva mesiace neskôr sa na mieste vykoľajil nemecký vlak so stovkami vojakov a s vagónmi plnými munície a vojenskej techniky.
Dnes v nej chcú dobrovoľníci vytvoriť múzeum mapujúce históriu trate a pamätnú izbu obce. Po dohode so železnicami hodlajú zachovať aj čakáreň a urobiť z nej miesto stretávania turistov.