Problémom nehodového úseku sú podľa odborníka na dopravu aj nezosúladené semafory. Tie sú v správe rôznych spoločností.
ŽIAR NAD HRONOM. V centre Žiaru v okolí hypermarketu Tesco osadilo mesto desiatky metrov zábradlia medzi pruhmi hlavného ťahu na Prievidzu.
„Dôvodom je, aby chodci neprechádzali cez cestu mimo vyznačených priechodov a neohrozovali tak svoju bezpečnosť, rovnako ako bezpečnosť ľudí v autách,“ zdôvodnil tento krok pred niekoľkými týždňami žiarsky primátor Peter Antal.
Semafory kritizujú vodiči aj chodci
Dôvodom kolízií a dopravného chaosu v tomto nehodovom úseku sú však podľa Žiarčanov skôr ako nedisciplinovaní chodci zle nastavené semafory. Tie podľa nich nie sú zladené s ostatnými svetelnými križovatkami a namiesto očakávanej zelenej vlny tam musia vodiči brzdiť.
„Tie semafory sú veľmi rozladené. Išiel som z Priemyselnej ulice a keď som zelenú chytil pri nástupišti, tak som mal zelenú až k Bille, teraz chytím zelenú a hneď na ďalšej križovatke nabehne červená,“ poukázal na Facebooku na problém pri hypermarkete Pavol Pethö.
Juraj Piatrik zase priznal, že krížom cez cestu mimo priechodov prechádzal často aj on sám. „Semafory sú zle nastavené. Autá majú 2-krát, 3-krát zelenú a ľudia len raz, aj to na 15 sekúnd,“ upozornil.
„Ak má chodec zelenú, nech majú všetky autá červenú, nie len niektoré. Aj keď treba dohovoriť aj chodcom, ktorí často prechádzajú na červenú. Ale zábradlie v úseku len vítam,“ pridal sa ku komentujúcim Ivan Benča.
Mesto chce prechádzaniu chodcov cez cestu mimo priechodov zabrániť novým zábradlím. FOTO: IVA ZIGOVÁ
O nastaveniach rozhodujú rôzni správcovia
Dopravná polícia vyhodnocuje prieťah Žiarom, teda Ulicu SNP, ktorá je zároveň cestou medzinárodného významu, ako dlhodobo nehodový úsek. „Za 10 mesiacov roka došlo v úseku k 14 dopravným nehodám, v minulom roku sa ich tam stalo sedem,“ potvrdil Ladislav Šeliga, dopravný inžinier krajského dopravného inšpektorátu v Banskej Bystrici s dôvetkom, že príčinami kolízií sú najčastejšie poručovanie povinností účastníkov cestnej premávky a nesprávna jazda v pruhoch.
K nehodám podľa štatistík najčastejšie dochádza medzi 14. a 16. hodinou popoludní.
Odborník zlepšenie situácie očakáva práve od osadeného zábradlia v deliacom páse medzi pruhmi. Pripúšťa však že na vznik nehôd má zásadný vplyv aj skutočnosť, že semafory v prieťahu mestom nie sú zosúladené.
„Svetelné signalizačné zariadenia sú v správe rôznych subjektov, napríklad pri autobusovom nástupišti v správe Slovenskej správy ciest a pri hypermarkete v správe obchodného reťazca,“ objasnil, čo je dôvodom nesúladu dopravný inžinier.
Na dopravný inšpektorát sa už s podnetom na zmenu nastavenia intervalu semaforov a zosúladenie zelenej vlny medzi križovatkami obrátilo viacero sťažovateľov.
„Niekoľkokrát sme oslovili správcu komunikácie pre úpravu intervalu, čo akceptoval, rovnako aj v prípade poruchy na svetelnom zariadení pri Tescu došlo k náprave,“ tvrdí.
Podľa jeho slov by však určite pomohlo zosúladenie všetkých semaforov na Ulici SNP v správe rôznych subjektov