Aušusníci slúžia počas vianočných omší v Štiavnických Baniach aj v Kremnici

Banícka tradícia kostolného aušusníctva niekde prežila aj socializmus. Inde sa k nej vracajú len dnes.

Aušusníci ako nosiči milodarov.Aušusníci ako nosiči milodarov. (Zdroj: SILVER JURTINUS)

B. ŠTIAVINICA/KREMNICA. Keď Zuzana Denková a Iveta Chovanová pripravovali v priestoroch banskoštiavnického Starého zámku výstavu Nezabudnutí aušusníci, objavili Františka Audera, z ktorého urobili jej hlavnú tvár.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Doslova sme sa doňho zamilovali,“ povedala o predstaviteľovi banskoštiavnického aušusníckeho bratstva Denková a v lektorskom texte ho s kolegyňou opísali ako muža s uhrančivým pohľadom a krásnymi fúzmi.

O živote lámača rudy z Hornej Resly vypovedá viacero dochovaných písomností a fotografií. Jedna, z profesionálneho foto štúdia tých rokov, ho zachytáva v bielej aušusníckej uniforme, ďalšie sú dokumentáciou jeho poslednej rozlúčky, kde ho vyprevádzajú práve spolubratia.

SkryťVypnúť reklamu

„Umrel mladý niekedy začiatkom 40. rokov minulého storočia, zrejme na následky malárie, ktorá bola nechcenou pamiatkou na prvú svetovú vojnu, kde bojoval,“ približuje príbeh baníka Denková.

Svietili počas bohoslužieb

Čo reprezentuje František Auder a kto vlastne boli aušníci? Podľa etnologičky členovia baníckych spoločenstiev, bratstiev alebo výborov, ktorých hlavných úlohou bolo osvetľovať liturgické obrady počas bohoslužieb. Hovorilo sa im aj facigeri, čo je skrátená podoba nemeckých slov, ktoré v preklade znamenajú nosiči fakieľ.

„Táto funkcia existovala už od stredoveku, keďže v minulosti sa v kostoloch svietilo prevažne sviecami, neskôr sa ale začala stotožňovať vyslovene s baníkmi,“ vysvetľuje.

Typické biele uniformy však neobliekali len počas sviatočných omší na Vianoce a Veľkú noc, ale aj počas pohrebov. Pre banícke spoločenstvo bola totiž dôstojná posledná rozlúčka veľmi dôležitá.

SkryťVypnúť reklamu

Volali ich „biele smrti“

Stať sa aušusníkom vyvolení považovali za česť, ktorú vnímali s vážnosťou ako záväzok. „Dnes dedukujem, že každý z nich musel spĺňať istý morálny profil. Základnými otázkami zrejme boli, či je to dobrý otec a stará sa o rodinu, či nie je absentér v práci a či nepije,“ uvažuje Denková.

Že postavenie aušusníka malo prestíž, dokazuje skutočnosť, že v 18. storočí sprevádzali aj cisárske návštevy v banských mestách.

„Našou hypotézou je, že vtedy vznikla podoba bielych uniforiem. Máme dochované jej dva typy. Uhorskú a nemeckú,“ hovorí jedna z dvoch kurátoriek výstavy.

Pre prvú z rovnošiat sa stala predlohou maďarská trikolóra – aušusník má podľa nej červené nohavice, biele sako a zelenú čiapku. Okolo pása potom čierny kožený ošliador (banícka zásterka– pozn. red.) a na nohách čierne čižmy. Druhá verzia uniformy sa skladala z bielych podkolienok, bielych nohavíc, bielej blúzy, ošliadoru a čiernych poltopánok. Baníci nosili biele rukavice, aby zakryli od práce zničené ruky.

SkryťVypnúť reklamu

„Z rozprávania pamätníkov v štiavnickom Štefultove vieme, že ich volali aj „biele smrti“, zrejme pre ich účasť na pohreboch,“ domnieva sa odborníčka.

Nájdeme ich aj v baniach vo fľaši

Aušusníci sa tešili v komunite úcte. Ich kult dokladuje pestrosť, v akej sa vyskytujú vo vyššom umení, ale aj v ľudovej tvorbe.

„Nájdeme ich na obrazoch a sochách ako nosičov milodarov v kostoloch, kaplnkách a banských budovách, kde prichádzajú k patrónom baníkov – k svätému Klimentovi - pápežovi, Mikulášovi či Kataríne. Vyskytujú sa ale aj na úžitkovom riade, na hodinách a rezbárskych dielach. Objavujú sa napríklad v známych miniatúrnych baniach vo fľaši – samozrejme v bielej uniforme sa nikdy nefáralo,“ vymenúva len niektoré zo zobrazení fenoménu.

Práve Slovenské banské múzeum v Banskej Štiavnici má podľa Denkovej najreprezentatívnejšiu zbierku pamiatok na aušusnícku tradíciu.

Aušusníci mali svoje miesto aj v ľudovej tvorbe. FOTO: SILVER JURTINUS

Socializmus prečkali v kostoloch

Viera a náboženská stránka bola v živote baníckej society veľmi silná – každá šachta mala svojho svätca, ktorý mal baníkov pri ich rizikovej práci chrániť.

V stredoveku patrili aušníci najmä do kostolov, v novoveku sa však postupne presúvali do ulíc a na námestia v rámci slávnostných príležitostí, odkiaľ vymizli až v období socializmu, keď spojenie s náboženstvom nebolo súčasťou spoločenskej objednávky.

V niektorých z obcí však v kostoloch prečkali aj toto obdobie a aj dnes tam táto tradícia žije.

V súčasnosti sa s nimi možno stretnúť v Štiavnických Baniach, v Starých Horách či v Kremnici. Aušusnícke služby špaňodolinských baníkov sa dostali do reprezentatívneho slovenského zoznamu nehmotného kultúrneho dedičstva Slovenska.

Neasistujú len pri omšiach, vídavať ich v sprievodoch a na slávnostiach, niekde dokonca i na svadbách.

„My sme tradíciu prakticky ani neprerušili, facigeri, ako aušusníkov voláme u nás, nezmizli ani za minulého režimu. Sprevádzajú slávnostné sväté omše - počas vianočných sviatkov – polnočnú aj novoročnú, ale aj počas Veľkej noci. Zapájame ich do obecných osláv, rezbárskeho dňa aj banskoštiavnického salamandrového sprievodu,“ hovorí o udržiavaní odkazu predkov starosta obce Štiavnické Bane (predtým Piarg), Stanislav Neuschl.

Malých mužov nahradili nasledovníci

Starosta dediny si tradíciu pamätá zblízka už z detstva, keď úctyhodných mužov v bielych uniformách stretával v kostole ako miništrant od šiestich rokov. Pridal sa k nim po vojne, asi v dvadsiatke a „facigeruje“ dodnes. „Mám 41 rokov, takže to robím už dve desaťročia. V kostole nás býva šesť, traja, štyria stáli a zvyšných vždy nejako zoženiem,“ približuje.

Oblečené majú desiatky rokov staré uniformy. „Tie sú originál, no plánujeme ich obnoviť a doplniť, keďže tie pôvodné sú dnešným facigerom malé. Vtedajší baníci boli totiž skôr nízkeho vzrastu,“ hovorí aktívny aušusník.

Jeho uniforma sa skladá z červených nohavíc, bieleho kabáta doplneného zlatými ozdobami, čierneho ošliadora a čižiem. „V rukách pri omši držíme svietniky so sviecami,“ opisuje priebeh ceremónie.

Myslí si, že udržiavať tento zvyk je dôležité. „Robili to naši predkovia – všetko baníci, teraz sme ich štafetu prevzali my. Je to výnimočné,“ tvrdí.

Pred niekoľkými rokmi sa k tradícii vrátili aj v Kremnici. Tam nasvecujú polnočnú svätú omšu v Kostole svätej Kataríny v čiernych slávnostných baníckych uniformách. Počas veľkonočných sviatkov chcú oživiť i stráženie Božieho hrobu. „V minulosti to robili baníci, absolventi dôstojníckej školy či dobrovoľní hasiči, potom to zaniklo. Pred pár rokmi tradíciu opäť ľuďom sprístupnil náš spolok,“ povedal Richard Horváth, podpredseda Kremnického baníckeho spolku o novodobom aušusníctve.

Výstava, ktorá približuje históriu tohto fenoménu, potrvá v expozícii Starého zámku v Banskej Štiavnici až do 31. júla budúceho roka.

Aušusnícka uniforma.

Nasledovníci aušusníkov v Štiavnických Baniach. V kostole slúžia cez Vianoce aj počas Veľkej noci. FOTO: ARCHÍV OBCE

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 674
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 286
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 667
  4. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 4 059
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 654
  6. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 3 570
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 513
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 456
  1. Ján Škerko: Príbeh Róberta Fica: Keď ideológia zmizne v dyme eurofondov
  2. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka)
  3. Dagmar Szabó: "Keď zhasne detská izba" – Svedectvo o tom, prečo bojujem za návrat detí domov
  4. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Politikům se nevěří, politikové se kontrolují.
  5. Otilia Horrocks: Kancelár F. Merz : " Nechcem konflikty, ale keď bude treba musíme niečo spraviť"
  6. Martin Pollák: Kreslený humor XVII
  7. Martin Fronk: Miesto, kde aj ruina dýcha pokojom: Prečo by ste mali zablúdiť do Veľkej Čalomije
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 7, kapitola 8
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 42 150
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 130
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 115
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 412
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 612
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 393
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 158
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 3 984
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Škerko: Príbeh Róberta Fica: Keď ideológia zmizne v dyme eurofondov
  2. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka)
  3. Dagmar Szabó: "Keď zhasne detská izba" – Svedectvo o tom, prečo bojujem za návrat detí domov
  4. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Politikům se nevěří, politikové se kontrolují.
  5. Otilia Horrocks: Kancelár F. Merz : " Nechcem konflikty, ale keď bude treba musíme niečo spraviť"
  6. Martin Pollák: Kreslený humor XVII
  7. Martin Fronk: Miesto, kde aj ruina dýcha pokojom: Prečo by ste mali zablúdiť do Veľkej Čalomije
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 7, kapitola 8
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 42 150
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 130
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 115
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 412
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 612
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 393
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 158
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 3 984
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu