HRABIČOV. Šikovným patrí svet. Platí to aj v prípade študenta Fakulty špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka, Daniela Siekelu z Hrabičova. Vo svojej diplomovej práci navrhol špeciálne pásové vozidlo na pohon.
Použili diely zo štvorkolky
„Bolo to v období pred zadávaním tém diplomových prác, ktoré my vnímame nie ako povinnosť, ale ako príležitosť,“ hovorí Daniel. „Mali sme dosť času premyslieť si, čo chceme navrhovať a či je to reálne možné zvládnuť,“ približuje. Daniel navrhol pásové vozidlo podobné štvorkolke. Jeho spolužiakom sa tento nápad okamžite zapáčil a rozhodli sa, že ho nenechajú len v nákresoch na papieri, ale ho aj vyrobia.
Výroba nebola jednoduchá a vyžadovala si dôkladnú prípravu, ktorá trvala vyše roka. Kým začali, zisťovali, čo je na trhu dostupné a čo, naopak, chýba. Pásový podvozok si študenti vybrali zámerne. „Študujeme špeciálnu techniku, a toto vozidlo vystihuje poslanie našej fakulty,“ hovorí mladý konštruktér.
Po dôkladnej analýze kúpila trojica autorov ojazdenú štvorkolku. „Výkonové parametre sme oproti výkonu starej štvorkolky chceli posunúť o pár levelov vyššie, preto sme z pôvodného vozidla použili iba kapotu, riadidlá, nosič, nárazník a sedlo,“ vysvetľuje Daniel. Zvyšné časti konštrukcie si strojári navrhli sami.
S podpismi mladých konštruktérov. FOTO:TASR, SITA
Prototyp za viac ako 5-tisíc eur
Návrh pásového vozidla študenti prihlásili do súťaže KIA Innovation Award, kde obsadili prvé miesto a finančnú odmenu v hodnote 5-tisíc eur. Hneď po súťaži sa pustili do výroby.
Tá trvala asi štyri mesiace. Mladí inovátori si prácu na vozidle rozdelili. „Ja som mal na starosti podvozok a rám, spolužiaci zas pohon, riadenie a bezpečnosť,“ hovorí Daniel. Celkovú koncepciu a dizajn vytvorili spoločne.
Pohon vozidla mal byť spočiatku úplne iný. „Uvažovali sme o hybridnom pohone, ale som rád, že sme nakoniec zostali pri čistej elektrine,“ hovorí. Umožnili tak, aby vozidlo zvládlo jazdu nielen v interiéri, ale aj v národných parkoch či chránených oblastiach. Celkové náklady dosiahli 5 500 eur, no Daniel do tejto sumy nezapočítal energie a čas, ktorý študenti pri výrobe strávili. „Viete, prvý kus je vždy drahý a jeho vývoj tiež,“ vysvetľuje a pokračuje: „No má zmysel investovať peniaze, aj čas.“
Zvládne aj nepriechodný terén
Vozidlo váži 270 kilogramov a jeho maximálna rýchlosť je 27 kilometrov za hodinu. Je určené najmä do ťažkých terénov a má výbornú priechodnosť. „Vozidlo je špecifické, máme pocit, že ide o novú kategóriu,“ pripomína študent techniky.
Trojica sa snažila o jednoduchú konštrukciu - s ohľadom na údržbu či ľahkú demontáž a dostupnosť dielov. Zaujímavosťou je odklopný vrchný rám, ktorý umožňuje jednoduchý prístup ku všetkým strojným skupinám. Daniel tvrdí, že vozidlo je určené pre každého, kto chce zvládnuť ťažší terén alebo sa pohybovať v chránených oblastiach.
Pri stálom zatáčaní vydrží bez nabíjania jazdiť po lúke zhruba jeden a pol hodiny, čo je podľa tvorcu zatiaľ málo.
Súčasťou vozidla je aj integrovaná nabíjačka. „Použitím kvalitnejších batérií vieme do rovnakého priestoru vložiť trojnásobok energie a dokonca znížiť hmotnosť batérií na polovicu,“ dodáva.
Výhody? Jednoduchá obsluha aj údržba. FOTO: TASR
Záujem ľudí je značný
Stroj má podľa Danielových slov široké využitie. Je vhodný pre poľnohospodárov, lesníkov, či ochranárov, na prevážanie a ťahanie materiálu, kosenie strmých lúk a svahov, či na oranie a odhŕňanie snehu. Dokáže sa pohybovať po blate, snehu, ornej pôde, piesku, lesnom teréne a vďaka svojej ekologickosti aj v chránených oblastiach a národných parkoch.
Daniel pripúšťa, že by sa vozidlo mohlo upraviť pre rekreačno – športové účely či špeciálne pre záchranárov alebo tiež ako bezposádkové diaľkovo ovládané prieskumné vozidlo.
V budúcnosti mu študenti plánujú pridať automatickú prevodovku a použiť lepší zdroj elektrickej energie. „Chceme použiť pásy vlastnej výroby a zlepšiť jazdné vlastnosti, jednoducho ho ďalej vyvíjať,“ dodáva študent.
Vozidlo mohli nadšenci vidieť tento týždeň na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre. Ohlasy na stroj boli podľa Daniela pozitívne. „Zatiaľ sa ľuďom veľmi páči, či už na pohľad, ale aj jeho elektrický pohon, pásový podvozok a využiteľnosť v praxi,“ neskrýva nadšenie mladý tvorca. „
Tešíme sa všetkým reakciám, objektívna kritika konštrukcie či dizajnu nám pomôže v ďalšom vývoji,“ hovorí. Pásové vozidlá majú podľa neho svoje kvality, ktoré dokáže bežný človek oceniť. „Konštrukcia vozidla je jednoduchá a údržbu si vedia ľudia urobiť aj doma, stačí mať sadu imbusových, vidlicových kľúčov a krížový skrutkovač,“ vysvetľuje študent techniky a na záver dodáva: „Je to náš slovenský výrobok, je kvalitný, a ľudia sú hrdí na to, že aj Slováci sú inovatívni a vedia vo svete preraziť. Držia nám palce a dúfajú, že sa na tom niekedy povozia po svojej záhrade.“