Študent z Hrabičova chce preraziť. Navrhol špeciálne pásové vozidlo

Elektrické pásové vozidlo by mohlo v budúcnosti slúžiť aj horským záchranárom.

Vozidlo by raz mohlo slúžiť profesiám v chránených oblastiach.Vozidlo by raz mohlo slúžiť profesiám v chránených oblastiach. (Zdroj: TASR)

HRABIČOV. Šikovným patrí svet. Platí to aj v prípade študenta Fakulty špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka, Daniela Siekelu z Hrabičova. Vo svojej diplomovej práci navrhol špeciálne pásové vozidlo na pohon.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Použili diely zo štvorkolky

„Bolo to v období pred zadávaním tém diplomových prác, ktoré my vnímame nie ako povinnosť, ale ako príležitosť,“ hovorí Daniel. „Mali sme dosť času premyslieť si, čo chceme navrhovať a či je to reálne možné zvládnuť,“ približuje. Daniel navrhol pásové vozidlo podobné štvorkolke. Jeho spolužiakom sa tento nápad okamžite zapáčil a rozhodli sa, že ho nenechajú len v nákresoch na papieri, ale ho aj vyrobia.

SkryťVypnúť reklamu

Výroba nebola jednoduchá a vyžadovala si dôkladnú prípravu, ktorá trvala vyše roka. Kým začali, zisťovali, čo je na trhu dostupné a čo, naopak, chýba. Pásový podvozok si študenti vybrali zámerne. „Študujeme špeciálnu techniku, a toto vozidlo vystihuje poslanie našej fakulty,“ hovorí mladý konštruktér.

Po dôkladnej analýze kúpila trojica autorov ojazdenú štvorkolku. „Výkonové parametre sme oproti výkonu starej štvorkolky chceli posunúť o pár levelov vyššie, preto sme z pôvodného vozidla použili iba kapotu, riadidlá, nosič, nárazník a sedlo,“ vysvetľuje Daniel. Zvyšné časti konštrukcie si strojári navrhli sami.

S podpismi mladých konštruktérov. FOTO:TASR, SITA

Prototyp za viac ako 5-tisíc eur

Návrh pásového vozidla študenti prihlásili do súťaže KIA Innovation Award, kde obsadili prvé miesto a finančnú odmenu v hodnote 5-tisíc eur. Hneď po súťaži sa pustili do výroby.

SkryťVypnúť reklamu

Tá trvala asi štyri mesiace. Mladí inovátori si prácu na vozidle rozdelili. „Ja som mal na starosti podvozok a rám, spolužiaci zas pohon, riadenie a bezpečnosť,“ hovorí Daniel. Celkovú koncepciu a dizajn vytvorili spoločne.

Pohon vozidla mal byť spočiatku úplne iný. „Uvažovali sme o hybridnom pohone, ale som rád, že sme nakoniec zostali pri čistej elektrine,“ hovorí. Umožnili tak, aby vozidlo zvládlo jazdu nielen v interiéri, ale aj v národných parkoch či chránených oblastiach. Celkové náklady dosiahli 5 500 eur, no Daniel do tejto sumy nezapočítal energie a čas, ktorý študenti pri výrobe strávili. „Viete, prvý kus je vždy drahý a jeho vývoj tiež,“ vysvetľuje a pokračuje: „No má zmysel investovať peniaze, aj čas.“

Zvládne aj nepriechodný terén

Vozidlo váži 270 kilogramov a jeho maximálna rýchlosť je 27 kilometrov za hodinu. Je určené najmä do ťažkých terénov a má výbornú priechodnosť. „Vozidlo je špecifické, máme pocit, že ide o novú kategóriu,“ pripomína študent techniky.

SkryťVypnúť reklamu

Trojica sa snažila o jednoduchú konštrukciu - s ohľadom na údržbu či ľahkú demontáž a dostupnosť dielov. Zaujímavosťou je odklopný vrchný rám, ktorý umožňuje jednoduchý prístup ku všetkým strojným skupinám. Daniel tvrdí, že vozidlo je určené pre každého, kto chce zvládnuť ťažší terén alebo sa pohybovať v chránených oblastiach.

Pri stálom zatáčaní vydrží bez nabíjania jazdiť po lúke zhruba jeden a pol hodiny, čo je podľa tvorcu zatiaľ málo.

Súčasťou vozidla je aj integrovaná nabíjačka. „Použitím kvalitnejších batérií vieme do rovnakého priestoru vložiť trojnásobok energie a dokonca znížiť hmotnosť batérií na polovicu,“ dodáva.

Výhody? Jednoduchá obsluha aj údržba. FOTO: TASR

Záujem ľudí je značný

Stroj má podľa Danielových slov široké využitie. Je vhodný pre poľnohospodárov, lesníkov, či ochranárov, na prevážanie a ťahanie materiálu, kosenie strmých lúk a svahov, či na oranie a odhŕňanie snehu. Dokáže sa pohybovať po blate, snehu, ornej pôde, piesku, lesnom teréne a vďaka svojej ekologickosti aj v chránených oblastiach a národných parkoch.

Daniel pripúšťa, že by sa vozidlo mohlo upraviť pre rekreačno – športové účely či špeciálne pre záchranárov alebo tiež ako bezposádkové diaľkovo ovládané prieskumné vozidlo.

V budúcnosti mu študenti plánujú pridať automatickú prevodovku a použiť lepší zdroj elektrickej energie. „Chceme použiť pásy vlastnej výroby a zlepšiť jazdné vlastnosti, jednoducho ho ďalej vyvíjať,“ dodáva študent.

Vozidlo mohli nadšenci vidieť tento týždeň na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre. Ohlasy na stroj boli podľa Daniela pozitívne. „Zatiaľ sa ľuďom veľmi páči, či už na pohľad, ale aj jeho elektrický pohon, pásový podvozok a využiteľnosť v praxi,“ neskrýva nadšenie mladý tvorca. „

Tešíme sa všetkým reakciám, objektívna kritika konštrukcie či dizajnu nám pomôže v ďalšom vývoji,“ hovorí. Pásové vozidlá majú podľa neho svoje kvality, ktoré dokáže bežný človek oceniť. „Konštrukcia vozidla je jednoduchá a údržbu si vedia ľudia urobiť aj doma, stačí mať sadu imbusových, vidlicových kľúčov a krížový skrutkovač,“ vysvetľuje študent techniky a na záver dodáva: „Je to náš slovenský výrobok, je kvalitný, a ľudia sú hrdí na to, že aj Slováci sú inovatívni a vedia vo svete preraziť. Držia nám palce a dúfajú, že sa na tom niekedy povozia po svojej záhrade.“

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 907
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 297
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 159
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 866
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 719
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Ak hľadáte ideálne miesto na výlet do prírody počas veľkonočných sviatkov, práve ste ho našli.


Konateľ spoločnosti Tanawa Anton Ulbricht.

Toto je príbeh značky Tatranská minerálka.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 127
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 436
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 369
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 278
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 433
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu