STARÁ KREMNIČKA. Historická železničná stanica v Starej Kremničke, ktorej ešte pred dvoma rokmi hrozilo zbúranie, sa možno predsa dočká záchrany.
„Pred niekoľkými týždňami sa nám podarilo podpísať nájomnú zmluvu na budovu stanice a pozemky so Železnicami SR. Napokon sme sa dohodli na nájme 61 eur bez DPH ročne,“ povedal František Kovár, predseda občianskeho združenia Kamenica, ktoré sa o záchranu pamiatky snaží už dlhšie.
Obavy z pádu strechy
V ostatných týždňoch združenie opäť zintenzívnilo aj brigády dobrovoľníkov na stanici. „Lokalitu opäť čistíme od náletových drevín a bujnejúcej zelene. Budovu sme zamerali, aby sme na jar mohli začať s prácami na obnove,“ priblížil Kovár.
Budova je už totiž podľa jeho slov v stave, keď môže vplyvom nepriaznivého počasia dôjsť k prepadnutiu strechy. Jej múry zatekajú.
„Cez zimu sa spolu s obcou budeme snažiť nájsť možnosti, ako na rekonštrukčné práce získať zdroje,“ naznačil ďalšie kroky.
Opustená železničná čakáreň by raz mala slúžiť ako múzeum venované histórii trate a pamätná izba obce.
Múzeum histórie trate
Cestujúcim začala staničná budova v Starej Kremničke slúžiť v roku 1872 po otvorení trate Zvolen – Kremnica – Diviaky, ktorá bola súčasťou Uhorskej severnej železnice, spájajúcej Budapešť s Vrútkami.
Najrušnejšie obdobie prežila zrejme počas druhej svetovej vojny. V októbri 1944 bola v čase SNP svedkom bojov medzi nemeckým vojskami a povstalcami, do ktorých sa pri obci Stará Kremnička po prvýkrát zapojil aj pancierový vlak Štefánik.
Budova začala chátrať v roku 1995, po tom, čo ľuďmi obsluhované zariadenia v tejto časti trate nahradili automatické.